La vall del Cocora no només acull les palmeres de cera, els arbres nacionals de Colòmbia, sinó que amb el seus 60 metres d’alçada de mitjana, aquestes són alhora les més altes del món. Amb aquesta carta de presentació, el Cocora i el seu municipi més proper, Salento, s’han convertit en punt de peregrinació d’autòctons i estrangers.

Ubicada a l’entrada del Parc Nacional Natural Los Nevados en plena serralada dels Andes colombians, aquesta vall ofereix al visitant el millor lloc on descobrir aquestes curioses i singulars palmeres. Tot i que poden viure de forma natural durant centenars d’anys, es troben avui en risc d’extinció a causa de l’explotació humana. Per evitar-ho, la llei colombiana va decidir protegir-les al 1985 classificant-les com a símbol patriòtic.

Visitar el Cocora –etimològicament “estrella d’aigua” en les cultures precolombines de la zona– amb la seva verdíssima vall i les llargues palmeres és actualment una experiència única que només trobaràs a Colòmbia.

Panoràmica de la Vall del Cocora

Ruta pel Cocora

Tot i que els recorreguts per la zona del Cocora són infinits, la ruta més típica recorre uns 10 km. al llarg d’un passeig circular d’aproximadament tres hores de durada.

Un cop arribes amb jeep a l’aparcament de la vall, recomanem agafar el camí de la banda dreta de la carretera, on hi ha una tanca de fusta blava. Per aquells que no vulguin o no puguin caminar, també existeix la possibilitat de seguir recte i arribar en 10 minuts i de forma més directa al bosc de palmeres. I per què suggerim agafar el camí per l’altra banda? Molt senzill, d’aquesta manera camines una mica alhora que deixes les impressionants vistes de les palmeres de cera com a premi final.

Després d’una estona caminant entre prats verds –i encara amb poques palmeres–, s’arriba a una zona més frondosa de bosc tropical on el camí transcorre en paral·lel al riu i on cal creuar uns quatre o cinc ponts. Al final, el camí es bifurca donant la possibilitat de continuar a la dreta a uns 2 km. de distància on hi ha l’Açaime o casa dels colibrís o bé iniciar la pujada en direcció al bosc de boira.

Perquè el dia no estava molt clar i amenaçava tempesta, nosaltres hem escollit l’opció ràpida per arribar a l’objectiu final i hem començat l’ascens cap al bosc de boira. A partir d’aquest moment, la vegetació de l’entorn canvia de forma significativa: de la tropicalitat es passa a un bosc andí que recorda als que podem trobar a casa nostra: xiprers, pins i eucaliptus poblen un camí de 200 metres de desnivell fins a la finca La Montaña a 2.850 metres d’altitud. Tot i que allà hi ha un mirador, és possible que l’espessa boira només deixi veure els arbres de la primera fila de bosc, tal i com ens ha passat a nosaltres. Part de l’encant.

Bosc de boira al Cocora

Salt entre palmeres de cera

Durant el descens, comença la veritable atracció de la Vall del Cocora i motiu de qualsevol excursió, les vistes panoràmiques de les palmeres. Mentre la boira s’esvaïa, hem començat  a veure els centenars d’altes palmeres sorgides d’entre el verd Photoshop de la vall així com de les frondoses zones d’arbres de muntanya.

Es tracta de l’espectacle més majestuós: les estilitzades i rectes palmeres reclamen l’atenció del visitant dutant els més de 5 km. de baixada i s’agrupen harmònicament al llarg del camí de la palmera de cera que ens ha portat de nou al punt d’inici de la travessia.

Si bé es tracta d’un verd paisatge al qual Colòmbia ja ens té acostumats, la magnanimitat i singularitat d’aquestes palmeres el converteixen en una àrea única al món.

Com arribar a la Vall del Cocora

Des de primera hora del matí, diversos jeeps surten de la plaça principal de Salento en direcció a la vall, ubicada només a 11 km. de distància del poble.

Donat que no hi ha transport públic, si no disposes de vehicle privat, compartir un jeep és la forma més fàcil i econòmica d’arribar-hi. Aquests són aptes per a un màxim de vuit passatgers i surten quan s’omplen fins a les 10 del matí. A partir d’aquesta hora, surten sempre a dos quarts de cada hora si hi ha passatgers suficients. El preu ascendeix a 3.800$ per persona, independentment del nombre de viatgers que porti.